söndag 31 augusti 2014

Rapport från björkarnas stad

Umeå är staden där man tar bort LIK från LIKSOM ("jag är som trött"), där stadsdelarna heter ”Öst på stan” och ”Väst på stan”, där typ alla håller på med musik och där mjölken heter Norris och ser ut så här:

En superhjälteko

Jag råkade tajma min vistelse nu i helgen med den helt ideellt drivna festivalen ”Kulturhusfestivalen”. Musiker, konstnärer och eldsjälar från alla håll har hjälpts åt att bygga upp de gamla lokstallarna till ett mindre festivalområde där man kan köpa tabolue- och hummusrulle för 25 kronor (alltså: 25 kronor) och lyssna på lokala band. Très bien! Mina kära, underbara vän Julia (Årets Ninja) spelade (gå in och likea hennes Facebooksida vettja! Där kan man också lyssna på några av hennes underbara låtar) och bandet Nattskärran, som påminner om the XX och Deer Tracks. I like! Här kan ni höra deras EP Talliden.





"Konsten är det som gör livet intressantare än konsten" - ja, kanske det.

Jag hann också se det nya Bildmuseet som ligger jättevackert vid älven. Just nu visas utställningen Right is Wrong: en häftig samling kinesisk konst från fyra decennier. Jag blev kär!

Bildmuseet är gratis = kulturen tillgängliggörs och öppnar upp staden. Som det ska vara!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar