måndag 27 oktober 2014

[hype] [musik] Beatrice Eli

Den coolaste katten i landet just nu heter helt klart Beatrice Eli (jag är lite kär). Jag lyssnade sönder hennes första singel Violent Silence i vintras (den är så kraftfull och fångar verkligen känslan av obesvarad kärlek) och nu har äntligen hennes debutplatta Die Another Day kommit (på min födelsedag för övrigt, bra present!). Jag älskar den. Gå in på Spotify på en gång och lyssna om du inte redan gjort!!!   

Vissa beskriver hennes genre som en kombination av r'n'b, pop, punk och soul (vad ingår inte i den beskrivningen?). I vilket fall är det bra. Det handlar om sexuell frigörelse, girlpower, destruktiv kärlek och ångest. Hon sjunger om fester och bubbliga förälskelser men varvar med existentiell ångest och det blir det lite samma vemodiga effekt som i Veronica Maggios Mitt hjärta blöder. Beatrices melankoliska röst ger hela albumet en stämningsfull inramning, which I love. 

Den 8/11 spelar hon på V-Dala och jag gråter lite inombords över att jag missar henne (ni som kan: gå. Ba gå). Här kan ni lyssna på två av hennes ägiga låtar:


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar