I år är det sjuttio år sedan Gunnar
Myrdals tegelsten An American Dilemma: the Negro Problem
and Modern Democracy kom ut och skapade
historia i USA. Verket, som i USA anses vara ett av 1900-talets viktigaste på
ämnet rasteori, är förvånansvärt okänt i Sverige.
Gunnar
Myrdal är i Sverige främst känd som författare till den politiska milstolpen
”Kris i befolkningsfrågan” (tillsammans med makan Alva Myrdal) och som
nobelpristagare i ekonomi, men han gjorde även stor internationell karriär som
ekonom och intellektuell. När det inflytelserika forskningscentret Carneige
Foundation på 30-talet bestämde sig för att genomföra en omfattande studie av
de svartas situation i USA vände de inte blicken inåt landet (till mångas
förtret), utan till Sverige och Gunnar Myrdal: man sade sig vilja ha någon som
kunde se på situationen i landet på ett ”objektivt” sätt. Myrdal tvekade till en
början men tackade sedan ja till att leda studien som kom att ta sju år att
färdigställa. Han gjorde omfattande resor i den amerikanska södern och anlitade
landets mest framstående antropologer, statsvetare och rasteoretiker. För att
nämna några: Ralph Bunche, Guy Johnson, Richard Sterner och Dorothy
Thomas.
Studien
skenade iväg både gällande budget och omfattning. Myrdal insåg under arbetets
gång att de svartas situation inte var ett isolerat problem utan ett som
behövde ses från en mängd olika perspektiv. Boken är därför indelad i tio delar
och 45 kapitel som behandlar omfattande ämnen som ekonomi, migration, kultur, historia,
religion, ras och politik. Många innan mig har konstaterat det omöjliga i att
sammanfatta detta arbete som i själva verket är flertalet verk, men Myrdals slutsats och studiens kärna är att ”the
Negro problem” i grund och botten är ett moraliskt problem, ett moraliskt dilemma, ”in the white man’s mind”.
Genom
sina resor i landet konstaterar Myrdal att amerikanerna är ett mycket
moralmedvetet folk som hyser ett förakt mot staten och till viss del även
lagen: de tror på något högre, det Myrdal väljer att benämna the American Creed. The Creed utgörs av en rad idéer som kan sammanfattas i frihet,
jämlikhet och lika möjligheter för alla (även känt som den amerikanska
drömmen). Dilemmat är att the Creed
står i konflikt med behandlingen av svarta i praktiken. The Creed, menar Myrdal, är alltså nyckeln till att lösa problemet:
när amerikanen blir medveten om denna självmotsägelse kommer hen ändra sitt
beteende. De lösningsförslag Myrdal presenterar handlar alltså främst om
upplysning.
Många
som har skrivit om verket betonar timing
som en viktig faktor till dess framgång. Motståndsrörelsen hade börjat födas
till liv och situationen för de svarta såg på vissa fronter ut att bli bättre (till
viss del på grund av the New Deal, ett
ekonomiskt reformpaket som inte särbehandlade svarta, och den framväxande fackföreningsrörelsen), men främst syftar man
på andra världskriget. Kriget gjorde att USA inte längre kunde ducka för
problemet med förtryck på hemmaplan. En annan faktor till studiens framgång
antas vara valet av just Myrdal – med en vit, nordeuropeisk man som författare
fick studien och dess slutsatser en viss auktoritet. En svart författare hade förmodligen
inte givit studien samma tyngd vilket ironiskt nog sätter fingret på problemet.
Det
råder inget tvivel om att Martin Luther King läste verket, frågan är snarare
när och till vilken grad han inspirerades av det. Att definiera problemet som
moraliskt blev ett retoriskt grepp som återfinns i viktiga tal av Johnson och
Truman. 1954, tio år efter att verket släpptes, hänvisade högsta domstolen till
Myrdal när man slog fast att det gick emot konstitutionen att segregera skolor.
Brown vs Board of Education gick till
historien som ett viktigt medborgarrättsfall och många konservativa kritiserade
domstolen för att förlita sig på statskunskap som källa.
Publicerades i det senaste numret av Uttryck
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar