onsdag 19 november 2014

Några tankar om trailern till sista delen av The Hobbit



Att göra tre filmer av The Hobbit kan ha varit filmhistoriens dummaste idé.

Det har konstaterats av många före mig. Nu är i vilket fall den sista delen av (citationstecken) trilogin snart här. Den första såg jag på bio, har förträngt det mesta men det var i alla fall en fin sång med (se trailer). Den andra försökte jag se på dvd i våras men blev tvungen att stänga av efter en halvtimme. Det gick bara inte. Kommer jag se den tredje? Antagligen inte. Kommer jag se den på bio? Definitivt inte. Trailern är nog så långt jag sträcker mig.

Peter Jacksons största misstag är, att döma av tidigare Hobbit-filmer, att det är extra allt hela tiden. Man kan säga att det går inflation i den typen av filmer. Man kan också likna själva tekniken vid en inflation. Om man slänger in en galen människomonstervarg första kvarten och fortsätter slänga in något galet sisådär var femte minut blir tittaren tillslut helt likgiltig inför våldet/dramatiken/äventyret/spänningen/det läskiga. Det Peter Jackson gör istället för att dra ner på tempot är alltså att dra upp det. Ännu fler slag, ännu fler jakter, ännu fler och större monster.

Vi ser tydliga tecken i trailern på att även trean kommer lida av detta. Otaliga pilbågar, orcher (?) i rustningar, avgrundsvrål, vargar och svärd. Någon skäggig snubbe (en av dvärgarna?) som skriker: will you have PEACE or will you have WAR???!!! Och en annan skäggig dude som vrålar som svar: I WILL HAVE WAR!!!!!!

Men det som nästan retar mig mest är nog sättet på vilket The Hobbit vill vara Lord of the Rings-trilogin, det är som att Peter Jackson bara vill promenera ner för memory lane, återskapa de där fantastiska åren i början av 2000-talet då han var king of the world och skapade den episka trilogin om Frodo och hans vänner. Någon borde ha ruskat om honom och skrikit: du måste gå vidare med ditt liv Peter!!! (Förstå vilken depression han kommer gå in i nu när han klämt ut sista möjliga droppe ur Tolkienböckerna? Eller har han.............................?)

Anyhow. Två stycken bevis för min tes att The Hobbit vill vara Lord of the Rings (finns säker massa fler):
#1 Legolas är med asmycket. Han är väl inte ens med i boken?
#2 I trailern återanvänder de Pippins sång från The Return of the King. Okej! Jag fattar grejen, asgammal hobbitsång, fin och stämningsfull, men med alla resurser de har, kan de inte skriva en ny???

I slutet av trailer klämmer de in repliken "will you follow me, one last time?" och jag kan inte tolka den som något annat än en vädjan. Det är som att skaparna fick lite självinsikt, insåg att många tittare nog är besvikna på tidigare filmer och ba: okey guys, we messed up, but will you just follow us one last time or what??? Mitt svar är NEJJJ.

Färdighatat för i dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar