New Yorks vice borgmästare
Charley Brock och hans fru Myra ska fira sin tioåriga bröllopsdag och bjuder
över ett gäng vänner för att fira. Det första paret anländer och upptäcker snart
att frun är försvunnen, tjänstefolket likaså, och att Charley ligger på sitt
rum med en avskjuten örsnibb. Här börjar pjäsen. Uppsala Stadsteater och Edward
af Sillén sätter i vår upp Neil Simons fars Skvaller
och det var länge sen jag skrattade så mycket på teater.
Frågan som direkt uppstår och som
pjäsen kretsar kring är: vad är det egentligen som har hänt? Tätt efterföljt
av: hur kan vi undvika att det läcker? Vi antar att det rör sig om ett
misslyckat självmordsförsök men vet inte säkert, vi får aldrig möta Charley
utan berättelsen byggs upp av antaganden, missförstånd och lögner. Fler gäster
anländer och snart är det en enda soppa, ett trassligt nät av krampaktiga
leenden och hysteriska skratt.
Vi stannar i paret Brocks
vardagsrum föreställningen igenom och rummet används på ett effektivt sätt. Det
smälls i dörrar, springs i trappor och rings på dörrar. Allas högsta ambition
är att hålla det som skett inom dessa
väggar. Det är en klassisk fars där publiken vet mer än karaktärerna
(eller, tror sig veta mer åtminstone). Det är rappt rakt igenom och avslutas med
ett fantastiskt klimax där berättelsen knyts ihop på ett oväntat sätt. Min enda
egentliga invändning är att det skriks lite väl
mycket. Att det rör sig om ett gäng medelålders människor på gränsen till
nervsammanbrott blir ibland övertydligt.
Skådespelainsatserna är i övrigt
klockrena, inte minst Gustav Levin som den whiplashskadade Lenny och Anna
Carlson som hans järnlady till fru. Sedan är det förstås en bagatell: fyra
framgångsrika, självupptagna par och deras dyra bilar, golfklubbar och tjänstefolk,
är vad som avhandlas. Lite som Leif Zern beskriver den, en ”satir om
ingenting.” Men det görs med sådan ironisk lätthet att är omöjligt att inte
falla för den.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar