onsdag 24 februari 2016

[hype] [film] Fish Tank

15-åriga Mia (Katie Jarvis) för ett krig mot sig själv och alla i sin närhet, hon talar i svordomar och kommunicerar i aggressionsutbrott och sparkar. Mamman förklarar att Mia varit jobbig sedan hon föddes, ”hon skrek i tre dagar”. Hon hade tänkt låta henne aborteras, hade till och med bokat en tid.

Mia är ensam, vilsen och till synes oälskad, och likt många tonåringar slåss hon med känslor hon inte förstår. I början av filmen förlorar hon sina vänner, och gör sig ovän med ytterligare ett gäng när hon försöker stjäla en häst. Man förstår snart att mamman, lillasyster Tyler och Mia knappt har något band till varandra, och att den frånvarande mamman är mer intresserad av alkohol och den nya pojkvännen än av döttrarna. Denne nye pojkvän Connor (Michael Fassbender) glider på kort tid in i deras liv som en generös, sexig och stabil mittpunkt. Någon som tar med alla tre på en utflykt och för första och sista gången i filmen skapar en vi-känsla karaktärerna emellan.    

Mias längtan efter trygghet projiceras på Connor. Hon utvecklar känslor för honom och det uppstår en sexuell laddning. Men det rör sig inte bara om sexuell bekräftelse; Mia upplever att Connor ser henne, något man kan anta att hon inte blivit bortskämd med. Han uppmuntrar det enda Mia tycker om att göra – att dansa. Hon får låna hans kamera och skapar en egen koreografi som hon kan använda som arbetsprov för ett dansjobb. Som låt väljer hon den Bobby Womack-låt som Connor spelade i bilen på deras utflykt. Ett tecken på hans betydelse för henne. Hon är inte dålig på att dansa, men i Connors blick lyfts hon och blir fantastisk.  

Scenen när Mia ska göra sin audition är lika hjärtskärande som karaokescenen i Mommy. I den sjunger den stökige sonen Steve en italiensk ballad på en karaokebar för sin mamma, men hennes uppmärksamhet sviktar från honom till mannen hon dejtar, och han blir utskrattad av de andra i baren. I Fish Tank ålar sig tjejen före Mia på tur runt på scenen i en sexig dans, varpå Mia äntrar dansgolvet heltäckt i mjukiskläder. ”Har du några hotpants?” frågar juryn. Steves och Mias bultande längtan efter att bli bekräftade och älskade syns så tydligt genom den hårda ytan i dessa scener.

Regissören Andrea Arnold har lyckats skapa en perfekt socialrealistisk film om en tonårings vilsenhet. Det finns paralleller att dra till fjolårets Bande de Filles om man ser till tematiken och miljön; båda skildrar unga tjejer som tvingas tuffa till sig i ett hårt arbetarklassklimat. Utan att försköna deras utsatthet skildras tjejerna inte heller som offer, de är huvudpersoner i sina egna liv. Men Fish Tank ger i högre utsträckning än Bande de Filles en känsla av instängdhet. Kameran är handhållen och skakig, lägenheten hon bor i är trång, själva huset är trångt:en bild av hur begränsad hennes sociala rörlighet är. Men Mias rörelseyta är också begränsad på ett psykologiskt plan. Hon sätter ingen gång under filmen ord på sina känslor och upplevelser, hon förmår inte uttrycka kärlek, det är som att hon saknar det språket. Istället bär hon allt inom sig som en tryckkokare. Mia kippar efter andan inuti den glasskål som är hennes liv.    

Vi hittar ett undantag: i en scen mot slutet av filmen kan inte tryckkokaren som är Mias inre hålla allt inne längre. Hästen som hon försökte stjäla har blivit skjuten och Mia börjar gråta. Den före detta hästägaren och numera vännen till Mia tröstar henne och säger: ”She was 16. It was her time”. Orden klingar hårt. På det följer slutsekvensen där Mia packar sin väska för att åka till Wales med hästkillen. En låt av rapparen Nas ljuder genom huset. När hon ska säga hejdå till mamman finner Mia henne dansande i vardagsrummet.  Som ett slags farväl enas alla tre i en sista utmattad men ändå livsbejakande dansscen till de klassiska raderna som ekar långt efter att filmen slutat:


”Life’s a bitch and then you die.”


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar